Recenze knihy “Poke Poke Poke. Fanzine outsalonového tetování”

Autor Štěpán Marko, Tomáš Mitura (ed.)
Vydal Akademie výtvarných umění
Rok vydání 2017 (1. vydání)
Počet stran 127
Vazba Brožovaná
EAN 978-80-87108-66-6

Kniha s názvem POKE POKE POKE se zabývá současným fenoménem tetování a jeho vnímáním ve společnosti. Fenomén, který přetrvává z dob starověku, se již dlouhodobě oprošťuje od rituálních a kmenových principů a dostává se do úrovně zcela dekorativní a módní. V této škále všech možných profesionálních studií a „zkrášlovacích“ salónů, se objevují i domácí nebo jen kapesní studia. Tvůrci těchto vlastních projektů mají svůj kolektiv lidí, přátel, které zdobí k různým účelům. Vzniká tak specifický vztah mezi autorem a zákazníkem, kamarádem. Zde se dají nalézt zpětné vazby k původnímu principu tetování. Jako spiritualita, kulturní totožnost, kmenové značky, atd., nejen móda nebo ozdoba. Vznikají tak nové trendy a estetické způsoby jak pojednat tělo, jako záznam identity. Kniha představuje soubor autorů, kteří se věnují tetování z jiných úhlů pohledu, než na co jsme zvyklí u klasických tatérských studií či jinak profesionalizovaných institucí. Jde o jejich vlastní techniku, styl a přístup. Autoři byli vybíráni z různých prostředí od uměleckých škol, až po regionální města atd. Nashromážděné fotografie a realizované rozhovory reprezentují názory na profesionální tetování, estetické priority, tipy a triky, i podstatnou část pozadí tatérské kariéry a životní příběhy jednotlivých autorů.

Super kniha, která je novinkou tohoto roku. Autoři dali dohromady velké množství fotek jedinečných tetování, které vznikly mimo tetovací studia. Každá kapitola se věnuju jednotlivému tatérovi a představuje jejich práci. Díky poutavým rozhovorům se dozvíte příběhy všech, kteří tetují doma jen tak pro zábavu, případně po návštěvách u přátel.

Poke Poke Poke vznikl ze společného popudu Štěpána a mě. Chtěli jsme spojit několik našich známých a jejich známých v jednu knihu, která by představila mladé tetování. Nemělo však jít o nějakou přehlídku realismu nebo dokonalých kontur, našim cílem bylo sdělit, že se tetování nemusí dělat pouze v salonu, krimu nebo na motorkářském srazu. Jelikož se oba pohybujeme v prostředí dvou uměleckých škol – Štěpán na UMPRUM a já na AVU – měli jsme možnost poznat pár lidí, co se fenoménu tetování dotkli, aktivně v něm pracují nebo si jen rádi něco udělali pro sebe a kámoše.
Původním záměrem bylo vytvořit pseudo-výzkumnou sbírku přístupů, kterou by komentovala i druhá strana – vybraní lidé se specifickým povoláním, jako je třeba kněz, doktor, policista a další podobní, co se nějakým způsobem vůči tetování spíš vymezují.
Konečný výsledek je tak spíš opakem, jde o katalog s rozhovory a fotkami, s autorským důrazem na grafickou úpravu. Ne každý z oslovených má velké ambice, tetování chápou víc jako osobní zpověď, kde ukazují své nejintimnější kousky v kalhotách nebo naopak své prsty, které každý den ukazují prodavačkám ve večerkách.
Děkuji všem účinkujícím a přeju příjemný pofel s knížkou.
Tomáš Mitura

Poke Poke Poke. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2017. ISBN 978-80-87108-66-6.