VydalNakladatelství Lidové noviny
Rok vydání2005
Počet stran352
EdiceDějiny odívání
ISBN80-7106-780-6
EAN9788071067801

Kniha je věnována prastarému krášlení lidského těla, jež je doloženo téměř u všech národů světa v různých dobách a jež se v současné době stalo velmi módní záležitostí. Zprvu tetování vykazovalo rituální, magickou, léčebnou či identifikační funkci, zatímco v moderní době čím dál víc převládá to nejzjevnější: smysl dekorativní a estetický. Kniha je doplněna řadou fotografií a ilustrací a bohatým poznámkovým aparátem.

Skvělá kniha, která popisuje historii a význam tetování napříč různými etniky a kulturami. Autor PhDr. MARTIN RYCHLÍK vystudoval na FFUK obor etnologie, kde pokračuje v doktorandském studiu se specializací na tetování a vnímání tělesnosti. Zpracování rozsahu textů je opravdu impozantní, i po těch letech jí doporučuji všem, co se zajímají o historii a kulturní význam tetování. Knihu doprovází spousta nádherných fotografií a ilustrací z celého světa. Čtenář získá ucelený přehled o krášlení těla v rámci mnoha národů v minulosti až po současnost. Dozvíte se zajímavé informace o dekorativním a estetickém prvku moderních tetování, ale také poznáte léčebnou, spirituální a identifikační funkci tetování. Jako pokračování od stejného autora vznikla také poměrně nová publikace "Dějiny tetování".

Tetování. Při pouhém vyslovení slova, které označuje trvalé a barevné prorývání kůže, se nabízí mnoho asociací, závislých na tom, kdo o tetováži přemýšlí. Málokteré zdobení nebo módní trend je tak rozporuplný, aby na jedné straně vzbuzoval bezmezné nadšení a na straně druhé znechucený odpor. Tato pradávná forma úpravy těla, zvláštní fyzická mutilace, má v sobě stále něco mysteriózního, něco, co stojí proti onomu běžnému stavu a dokonalému přírodnímu výtvoru, jakým člověk je. Tři úspěšné monoteistické systémy (křesťanství, islám a judaismus) navíc tetováž výslovně zakazují, čímž jí dodávají i jistý protináboženský punc zakázaného. Kromě toho má snaha pozměnit své tělo, udělat se jiným a dotvořit sama sebe skrze pouštění krve, v sobě zvláštní - dá se říci i vzrušující - moment, který jinému krášlení schází. Změna je navíc trvalá. A vykoupená dobrovolně podstoupenou bolestí, díky níž se jedinci dostává vytoužené krásy, vnitřního uspokojení a třeba i uznání okolí, k němuž svým zdobením promlouvá. Tatuáž, jak zní další synonymum pro tetování, může ostatně sdělovat pocity, status i charakter nositele: podvědomě je mnohdy vnímána jako známka čehosi nespoutaného a rebelantského.
RYCHLÍK, Martin. Tetování, skarifikace a jiné zdobení těla. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2005. Dějiny odívání. ISBN 80-7106-780-6. Str. 9 - Úvod

Předmluvaaneb Několik slov na okraj7
Úvod9